تبلیغات
طوفان شن - نامه ای انتقادی خطاب به آیت‌الله طبسی
چهارشنبه 29 شهریور 1391  10:11 ب.ظ
توسط: Mahdi

tabasi نامه فعالان فرهنگی و هنری خطاب به واعظ طبسی درباره مستند میلیاردی

هیچ شخص یا نهادى نمی‌تواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان كشور، خود را از حساب كشى معاف بشمارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی/ 10 اردیبهشت 1380

 چطور یک بازیگر نه چندان معتبر و مشهور که به اعتراف خودش خیلی ناپخته وارد این حرفه شده است، صرفاً به خاطر اهداء مدال المپیاد ریاضی به آستان قدس تهیه‌کنندگی پروژه باعظمتی درباره وجوهات و موقوفات رضوی را بر عهده می‌گیرد؟ وی شخصاً اعتراف نموده است که: «خود من آخرش نفهمیدم این فیلم داستانی بود یا مستند. نفهمیدم چه از آب درآمد.»

بسیاری از هنرمندان ملی و خراسانی و حتی عوامل صدا و سیما خاطرات تلخی از کار در حیطه اماکن مقدسه دارند. بارها طی تولید پروژه‌هایی که بعضاً به سفارش خود آستان قدس بوده است، ورود و استقرار تجهیزات به بن‌بست خورده است و گاهی با آنها برخوردهای بسیار زننده‌ای صورت پذیرفته است. حال چگونه می‌شود که محوطه ضریح برای این خانم قرق می‌شود؟ آیا دیگر افراد هم می‌توانند به این راحتی در حرم عکاسی و فیلم‌برداری کنند (حتی بدون ایجاد محدودیت و یا مسدود نمودن جایی)؟ لازم است چه فرآیندی طی شود تا چنین همکاری‌های بی‌نظیری صورت پذیرد؟ اعلام شفاف این فرآیند می‌تواند دل بسیاری از هنرمندان ارادتمند به ساحت قدسی حضرت امام رضا علیه‌السلام را شاد نماید. بسیاری از کارگردانان معتبر ملی در حوزه سینما و مستند مایل‌اند حتی بدون دریافت هزینه برای امام رئوف فیلم بسازند. در چنین شرایطی چه عامل یا عوامل ناشناخته‌ای باعث این سطح از همکاری بی‌سابقه با یک تازه‌کار می‌شود؟   راه قدس از مشهد میگذرد!! (وبلاگ وحید یامینپور)

یکی از سؤالات بی‌پاسخ و ابهامات جدی پس از مطالعه مصاحبه خانم ریحانی، نقش آقای مصطفی طبسی در آستان قدس رضوی است. جایگاه ایشان دقیقاً چیست و بر اساس چه مسئولیت و اختیاراتی می‌توانند چنین پشتیبانی قوی و بی‌سابقه‌ای را از تولید این مستند انجام دهند؟ آیا حضور پررنگ ایشان صرفاً به خاطر انتساب به حضرت‌عالی است و یا اینکه مسئولیت رسمی، تخصص و توانمندی خاصی در این زمینه دارند؟  اصولاً در این بین جایگاه عنوان پرطمطراق «شورای عالی فرهنگی آستان قدس» چیست؟

متن کامل نامه (سایت الف)

جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه ای کشور با امضا و انتشار بیانیه ای خطاب به آیت الله طبسی؛ ضمن اشاره به ابهامات موجود در قرارداد مستند "زلال بی انتها" از ایشان به عنوان تولیت آستان قدس رضوی توضیحاتی در این باره را جویا شدند.

به گزارش الف، متن این بیانیه به شرح زیر می باشد:

باسمه تعالی
هیچ شخص یا نهادى نمی‌تواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان كشور، خود را از حساب كشى معاف بشمارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی/ 10 اردیبهشت 1380

حضرت آیت‌الله واعظ طبسی
تولیت محترم آستان قدس رضوی
سلام علیكم و رحمة الله
با تقدیم احترام، مدتی بود كه اخباری مبنی بر واگذاری تولید مستندی در اماكن متبركه رضوی به یكی از بازیگران به گوش می‌رسید؛ اما از آنجا كه استناد به شنیده‌ها چندان معقول نیست توجه زیادی بدان نشد. تا اینكه در روز شنبه بیست و یكم مرداد مصاحبه‌ای از خانم سحر ریحانی در سایت رسانه قانون منتشر شد كه ابهامات جدی و فراوانی را به وجود آورد. بازیگر مذكور دو روز بعد صرفاً بخشی از این مصاحبه را در خصوص مبلغ پروژه تكذیب نمود (و عملاً دیگر بخشها را تأیید كرد). از آنجایی كه این مصاحبه حاوی نكات مبهم و سؤال برانگیز متعددی است، بهتر دیده شد تا سؤالات و ابهامات با حضرت‌عالی در میان گذاشته شود.

الف ـ در چنین پروژه‌هایی هزینه‌ها بستگی مستقیم به كیفیت و كمیت كار و تجهیزات مورد استفاده دارد. بنابراین پرداختن به مبلغ در چنین حالتی مصداق قول به غیر علم است. اما این مهم است كه فرآیند انعقاد قرارداد چگونه بوده است.
نامبرده در تكذیبیه مورد اشاره در خصوص قرارداد مدعی شده است كه: «پس از استعلام‌های متعدد و بر اساس پائین‌ترین رقم پیشنهادی به اینجانب واگذار گردید». طبعاً نمی‌توان به صرف پایین بودن رقم، تولید اثری هنری را به فردی سپرد. چه مزیت و مؤلفه‌ای باعث ترجیح این خانم بازیگر كه حتی كمترین سابقه كارگردانی و یا تهیه‌كنندگی نداشته، بر دیگر هنرمندان شده است؟ چطور یك بازیگر نه چندان معتبر و مشهور كه به اعتراف خودش خیلی ناپخته وارد این حرفه شده است، صرفاً به خاطر اهداء مدال المپیاد ریاضی به آستان قدس تهیه‌كنندگی پروژه باعظمتی درباره وجوهات و موقوفات رضوی را بر عهده می‌گیرد؟ وی شخصاً اعتراف نموده است كه: «خود من آخرش نفهمیدم این فیلم داستانی بود یا مستند. نفهمیدم چه از آب درآمد.»

ب ـ بسیاری از هنرمندان ملی و خراسانی و حتی عوامل صدا و سیما خاطرات تلخی از كار در حیطه اماكن مقدسه دارند. بارها طی تولید پروژه‌هایی كه بعضاً به سفارش خود آستان قدس بوده است، ورود و استقرار تجهیزات به بن‌بست خورده است و گاهی با آنها برخوردهای بسیار زننده‌ای صورت پذیرفته است. حال چگونه می‌شود كه محوطه ضریح برای این خانم قرق می‌شود؟ آیا دیگر افراد هم می‌توانند به این راحتی در حرم عكاسی و فیلم‌برداری كنند (حتی بدون ایجاد محدودیت و یا مسدود نمودن جایی)؟ لازم است چه فرآیندی طی شود تا چنین همكاری‌های بی‌نظیری صورت پذیرد؟ اعلام شفاف این فرآیند می‌تواند دل بسیاری از هنرمندان ارادتمند به ساحت قدسی حضرت امام رضا علیه‌السلام را شاد نماید. بسیاری از كارگردانان معتبر ملی در حوزه سینما و مستند مایل‌اند حتی بدون دریافت هزینه برای امام رئوف فیلم بسازند. در چنین شرایطی چه عامل یا عوامل ناشناخته‌ای باعث این سطح از همكاری بی‌سابقه با یك تازه‌كار می‌شود؟

ج ـ یكی از سؤالات بی‌پاسخ و ابهامات جدی پس از مطالعه مصاحبه خانم ریحانی، نقش آقای مصطفی طبسی در آستان قدس رضوی است. جایگاه ایشان دقیقاً چیست و بر اساس چه مسئولیت و اختیاراتی می‌توانند چنین پشتیبانی قوی و بی‌سابقه‌ای را از تولید این مستند انجام دهند؟ آیا حضور پررنگ ایشان صرفاً به خاطر انتساب به حضرت‌عالی است و یا اینكه مسئولیت رسمی، تخصص و توانمندی خاصی در این زمینه دارند؟
اصولاً در این بین جایگاه عنوان پرطمطراق «شورای عالی فرهنگی آستان قدس» چیست و این شورا چه نقش مباشرتی و یا نظارتی در این پروژه عظیم هنری داشته است؟

د ـ خانم ریحانی در مصاحبه خود در خصوص پیشنهاد و انجام حمایت شخص تولیت آستان قدس از خودش (در خصوص آرزوی داشتن دفتر تولید و پولدار بودن)، مطالبی را مطرح می‌سازد كه سرشار از ابهام و سؤال و به شدت شگفت‌انگیز است و سناریوی فیلمهای هندی را به ذهن متبادر می‌سازد. وی اظهار می‌دارد كه با بودجه عظیم آستان قدس وارد کار تولید شده است. آیا چنین فرصتی به دیگر استعدادهای هنری (از جمله جوانان هنرمند و مستعد خراسانی) داده می‌شود؟ بر اساس كدام مزیت و یا معیاری این شخص خاص مشمول چنین الطاف كریمانه‌ای شده است؟ علاقه‌مندان به كار هنری و البته ارادتمند به ساحت قدس رضوی، چگونه و از چه مسیری می‌توانند بر سر سفره احسان مسئولان آستان قدس رضوی بنشینند؟ این خانم هنرپیشه چه توانمندی داشته كه آستان قدس حاضر شده است برای تجهیز دفتر ایشان بهترین امكانات را خریداری نماید؟
سؤال اساسی‌تر اینكه علی‌رغم تأكیدات مكرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تقویت و حمایت هنرمندان متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی، كوتاهی در حمایت از هنرمندان جوان، متعهد و معتقد استان و در مقابل حمایت از شخصی كه به اعتراف خودش مذهبی نیست چه مفهوم و معنایی دارد؟ این تعارض با منویات صریح رهبر معظم انقلاب چه توجیهی دارد؟ نسبت آستان قدس با گفتمان فرهنگی و هنری رهبر معظم انقلاب چیست؟
آستان قدس چه برنامه مشخص و مدونی برای فرهنگ و ادب و هنر خراسان به ویژه مشهد به عنوان یكی از مهم‌ترین قطبهای فرهنگی مذهبی دارد و ارتباط این‌گونه اقدامات با این برنامه چیست؟ قطبی كه هم‌اكنون نیز ظرفیت تبدیل به مركز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در منطقه را دارد.

هـ ـ آنچه درباره چگونگی شروع كار، فرآیند انجام آن و گسترش پروژه در این مصاحبه آمده است، پر از ابهام و نشان‌دهنده بی‌برنامگی مفرط است. آیا چنین عملكرد پر سؤال و ابهامی كه ذكر آن در بندهای قبلی رفت مصداق «مدیریت اسلامی» است، كه آستان قدس رضوی داعیه‌دار آن است؟

و ـ خانم ریحانی در جایی می‌گوید: «این را هم بگویم که اگر من ساکن مشهد بودم و بزرگ‌تری مانند تولیت آستان بالای سرم بود مطمئن باشید که من الان در «ونکوور» درس می‌خواندم و حداقل جزو اعضای ناسا بودم»! این سخنان بی‌ربط و البته توهین‌آمیز، افق دید و سطح نگرش وی را به روشنی مشخص می‌سازد. این خانم در جایی قیاس به نفس می‌كند و خطاب به مصاحبه‌كننده می‌گوید: «من اصلا آدمی مذهبی نیستم. یکی هستم مثل خود شما. مثل همه دخترهای بیست و هفت هشت‌ ساله تهرانی.» چگونه می‌شود كسی كه به اعتراف خودش مذهبی نیست كار مذهبی بسازد؟ در حوزه فرهنگ، مذهب و باورها و در مرحله بعد فرهنگ‌سازی، تبلیغ و ترویج آنها، «ایمان به پیام مورد نظر» اصل اول است. «از کوزه همان برون تراود که در اوست».
دردناك‌ترین و مهم‌ترین بخش ماجرا همین‌جاست. وقتی اثری توسط شخص یا اشخاصی تولید شود كه دغدغه‌ای درباره آن ندارند، در نگاهی خوشبینانه ما با یك اثر خنثی مواجه خواهیم بود. در نگاهی واقع‌بینانه‌تر این احتمال جدی وجود دارد كه چنین اثری، كاری اشرافی، روشنفكرمآب و بی‌درد باشد و حتی اینكه به صورت آگاهانه و یا ناخودآگاه لایه‌های پیدا و پنهان اثر درگیر انحرافات مختلفی از قبیل عرفانهای كاذب و نگاه لوكس، تزئینی و سكولار و فردگرایانه به دین شود. طبعاً پس از پخش این مستند می‌توان این احتمال را راستی‌آزمایی نمود.

ز ـ این توقع وجود دارد كه آستان قدس رضوی به صورت جدی و رسمی پاسخگویی در برابر پرسشها و مطالبات مردمی را رویه جاری خود قرار دهد. پاسخ به ابهامات موجود درباره تولید این مستند می‌تواند آغازی بر این حركت باشد.

ح ـ اگر حضرت‌عالی در سالیان دراز مدیریت آستان قدس رضوی، همچون پیش از انقلاب دیدار و ارتباط مستمر با جوانان مؤمن و انقلابی را رویه خود قرار می‌دادید و از آنان و توانمندیهای بی‌نظیرشان آگاه می‌بودید، شاید اكنون هیچ‌گاه حاضر نمی‌شدید تولید چنین آثاری را به هر كسی بسپارید.

ط ـ با توجه به اینكه عملكردهای سلیقه‌ای، كارشناسی‌نشده و بعضاً دارای نتیجه معكوس در حوزه فعالیتهای فرهنگی آستان قدس تبدیل به رویه شده، محدود به این مورد خاص نبوده و مسبوق به سابقه‌ای مكرر است، از نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی كل كشور درخواست داریم تا به حوزه فرهنگی آستان قدس ورود نموده و آن را مورد كنكاش و بررسی جدی قرار دهند.

ی ـ در نهایت منتظر رونمایی از این اثر هنری برای عموم مردم هستیم؛ طبعاً در آن زمان می‌توان درباره وجوه فنی و هنری و كیفیت آن قضاوت منطقی داشت.

در پایان ضمن عذرخواهی از تصدیع وقت، از توجه شما سپاسگزاریم.

امضاكنندگان
تشكلها:
مجمع مطالبه مردمی مشهد مقدس
جنبش عدالتخواه دانشجویی
مؤسسه فرهنگی نرم‌افزاری آرمان
نهضت مردمی پوسترهای عاشورا
بنیاد فرهنگی اسلام ناب
کانون فرهنگی یادگاران امام(ره)

شخصیتهای فرهنگی و اجتماعی:
حجت‌الاسلام اسماعیل صرافیان
حجت‌الاسلام علیرضا جهانشاهی/ طلبه عدالتخواه سیرجانی
خلیل موحدی/ فعال فرهنگی
علی سهیلی/ فعال فرهنگی
علیرضا دلبریان/ فعال فرهنگی، راوی سیره یاران شهید
هادی آجیلی/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، حوزه فرهنگ و رسانه

مستندسازان:
سید سلیم غفوری/ مستندساز
محمدمهدی خالقی/ فیلمنامه‌نویس، مستندساز و برگزیده جشنواره فیلم عمار
محمدرضا دهشیری/ مستندساز و برگزیده جشنواره فیلم عمار
یاسر عرب/ مستندساز و برگزیده جشنواره فیلم عمار
هادی حاجتمند/ فیلمساز
مهدی مختاری/ مستندساز و پژوهشگر
محسن اسلام‌زاده/ مستندساز
سید محسن اصغرزاده/ مستندساز
محمدصالح نوروزنژاد/ مستندساز
مهدی عوض‌زاده/ مستندساز
یاسر قدسی/ نویسنده و مستندساز
داوود مرادیان/ عكاس و مستندساز

هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای:
محمدحسین بدری/ روزنامه‌نگار و سردبیر ماهنامه داستان
رضا زاده‌محمدی/ روزنامه‌نگار و برگزیده جشنواره مطبوعات
محسن مهدیان/ فعال رسانه‌ای
مجید عسگری/ مدیر و فعال فرهنگی
مهدی ابوالقاسمی/ مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد
روح‌الله ایزدخواه/ فعال فرهنگی در حوزه اقتصاد
امیر جلیلی‌نژاد/ فعال رسانه‌ای
حامد معدولیت/ عکاس، طراح گرافیک، مدیر هنری
سید محمدرضا میری/ گرافیست، فیلمساز و فعال فرهنگی
امیر سعادتی/ روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی
مهدی خوجگی/ فعال فرهنگی
مرتضی سعیدی‌زاده/ فعال فرهنگی
احمدمنصوب/ نقاش، گرافیست، عکاس
حمید سبحانی/ عكاس و فیلمساز
مجید شعرباف/ فعال فرهنگی
سعید سلمانی/ فعال فرهنگی و فضای مجازی
سید مصطفی خاتمی/ وبلاگ‌نویس و فعال فرهنگی
مصطفی معمی‌وند/ طراح گرافیک فرهنگی و مذهبی، مشاور و مدیر هنری
حمیدرضا شکیبانیا/ برنامه‌نویس و طراح صفحات وب
محمد افشار/ طراح گرافیک
حسام قوام/ فعال فرهنگی و مدیر موسسه صراط الحق
عباس نظری/ گرافیست
سید مهدی حسینی/ فعال فرهنگی
مصطفی دلبریان/ معمار، عکاس و طراح گرافیگ
احسان مینایی‌راد/ فعال فرهنگی
حسن سلطانی/ پژوهشگر تاریخ شفاهی
سمیه وظیفه‌خواه خیری/ روزنامه نگار
میثم مهدیار/ فعال رسانه‌ای
محسن حسام مظاهری/ پژوهشگر و سردبیر دوماهنامه هابیل
حسام‌الدین جدی/ عکاس، گرافیست و فعال فرهنگی
علیرضا ضرابی گل خطمی/ گرافیست
مهدی عشقی رضوانی/ تولیدکننده رسانه‌های دیجیتال
مریم قربان‌زاده/ نویسنده
زینب باقری/ نویسنده
رقیه فاضل/ فعال فرهنگی
هادی کافی/ روزنامه‌نگار
ابراهیم ابوذری/ فعال فرهنگی و رسانه‌ای
حسین رسولی/ طلبه و فعال رسانه‌ای
مهدی احمدی محصل/ مدیر کانون فرهنگی طاها
حمید قربان‌پور/ طراح و گرافیست
حامد امامی گردفرامرزی/ گرافیست و فعال فرهنگی
علی اللهیاری/ فعال فرهنگی و رسانه‌ای
محمد ولیان‌پور/ فعال فرهنگی و رسانه‌ای
مصطفی لشكری/ روزنامه‌نگار
هادی ذالكی/ روزنامه‌نگار
مهدی درویشی/ فعال فرهنگی
هادی شریفی /فعال رسانه ای
نرگس دولتی / فعال رسانه ای

دیگر هنرمندان و فعالان برای اعلام حمایت از این نامه می‌توانند به نشانی sedad.blogfa.com مراجعه نمایند.


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

طبس میزبان پناهیان..........دوشنبه 3 مهر 1391

نامه ای انتقادی خطاب به آیت‌الله طبسی ..........چهارشنبه 29 شهریور 1391

عکسهای تظاهرات حمایت از ایران در 80 شهر آمریکا + لینک عکس و خبر و صوت خبرگزاریها..........پنجشنبه 26 مرداد 1391

سرت را بالا بگیر!..........یکشنبه 22 مرداد 1391

سخنان ناطق نوری صدای شب‌زنده‌داران حرم امام رضا(ع) را درآورد/ انتقاد مردم از سپردن منبر به ساکتین فتنه..........یکشنبه 22 مرداد 1391

سطح معرفت..........سه شنبه 17 مرداد 1391

تابش و طرح حجاب و عفاف (سایت خبری طلوع یزد) ..........دوشنبه 16 مرداد 1391

مروری بر عملکرد و مواضع محمدباقر قالیباف در فتنه 88 ..........چهارشنبه 28 تیر 1391

جلوی مادام العمر شدن حقوق نمایندگان را بگیرید!..........سه شنبه 27 تیر 1391

خیزش دانشجویی محاکمه جاسبی..........چهارشنبه 21 تیر 1391

توهین وقیحانه روزنامه "اعتماد" به حجاب اسلامی..........چهارشنبه 21 تیر 1391

دل گفته ای از سعید جلیلی (مذاکرات در کاخ صدام)..........چهارشنبه 21 تیر 1391

محمود و اکبر در کنار هم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟..........چهارشنبه 21 تیر 1391

آیا این مرد رئیس جمهور آینده ایران می شود؟..........شنبه 17 تیر 1391

اختتامیه جشنواره شعر و موسیقی طبس..........شنبه 17 تیر 1391

همه پستها